Man måste ha toppar och man måste ha dalar.

Ibland är livet bara skit. Helt jävla åt helvete. Inget går rätt. Inget är bra. Ingenting. Man går upp på morgonen för att man måste, inte för att man vill. Äter sin jävla frukost för att man måste, inte för att man vill. Går till jobbet för att man måste, inte för att man vill. Andas för kroppen säger till en att andas, inte för att det är något man vill göra. Liksom, bara lever vidare, fastän man helst av allt skulle vilja ha legat kvar i sängen med täcket över huvudet och väntat ut stormen som pågår i kroppen.
 
Ibland är det bara så, för att det måste vara så. Jag köper inte de människorna som säger att de är konstant lyckliga, jag gör inte det. Det är bullshit. Du kan inte gå runt med ett leende på läpparna och ha ett hjärta inlindat i bomull tjugofyra timmar om dygnet sju dagar i veckan varje dag varje månad varje år. Det går inte. Det är inte hälsosamt. Lika lite hälsosamt som det är att alltid känna den där stormen inom sig. Det funkar inte. Man måste ha toppar och man måste ha dalar. Jag tror, på riktigt, att det är så. Det finns inget perfekt Instagramliv där alla går runt DAGLIGEN och är high on life med en fucking drink med ett litet paraply i och en citronskiva på kanten av glaset samtidigt som de, världsvant, konverserar med niceiga människor och är klädda i dyra designerkläder och har perfekt smink, utan en foundation som har lagt sig i linjer eller porer, utan en blank panna, utan läppstift som har kladdat av sig på drinkglaset, utan några skavanker alls. Det finns inte. Även Beyoncé har pms och skriker på Jay Z att åka och köpa choklad till henne. Även hon har dagar då hon ser sig själv i spegeln och bara FUCK IT IDAG VILL JAG BARA VARA HEMMA OCH INTE GÖRA NÅGONTING. Och vissa dagar står hon istället där, framför spegeln, och bara: YES, JAG ÄR EN FUCKING QUEEN, IDAG KÖR VI!!
 
Jag tror på riktigt att det är så. Och när jag tänker att det är så, då känns allt lite mindre jobbigt när jag tänker på de där dalarna. De kommer komma. Flera gånger. Säkert 548451545465 gånger till under min livstid. Men bring them on, bara. Gör det! För jag vet också att det kommer komma 989856565985 toppar. Toppar som jag ska njuta av och lägga på mitt pluskonto och använda mig av som energi när de där lite mindre bra dagarna kommer.
 
Man måste ha toppar och man måste ha dalar.
Det är det som formar oss som människor, as simple as that.
I djupet av hjärtat | |
Upp